^TOP^
De eerste reacties over Proefverlof uit de boekhandel:

‘Een spannend verhaal over een uiterst intelligente tbs’er waarin de lezer voortdurend op het verkeerde been gezet wordt. Ik heb het in één adem uitgelezen.’
Ton Deutekom, boekhandel Deutekom

‘Een uiterst verontrustend en actueel boek dat rechtzaken waarin tbs werd geëist en opgelegd, misschien wel in een ander daglicht plaatst...'
Gitte Thijssen, Scholtens

‘Proefverlof grijpt je vanaf de eerste bladzijde in je nekvel. Het sleurt je in beeldende taal mee naar de ontknoping. Onderweg krijg je een indringend beeld van het leven van een tbs’er. En net als jij denkt dat je op het verkeerde been bent gezet...’
Caroline Sprengers, boekhandel Jaspers
Elsevier 23 Augustus 2008
Algemeen Dagblad 30 augustus 2008
ESTA 21 augustus 2008
"Een uiterst verontrustend en actueel debuut van een talentvol misdaadauteur".

Kel Koenen

Vitaal.nl
Een boek over een TBS-er vanuit het perspectief van de TBS-er zelf. Moet je sympathie voor die man hebben of niet? Het boek is een absolute must maar ik moest het boek ook af en toe wegleggen want identifiactie met de hoofdpersoon was wat minder makkelijk. Gedurfd en gewaagd dit perspectief maar voor mij een zeer geslaagd boek. Ik kan niet teveel vertellen anders verraad ik te veel over de inhoud. In het verleden is van alles gebeurd in het leven van een tweeling waardoor de oudste van de twee,en de minst succesvolle, iets doet wat niet terug te draaien is. Doet hij het bewst of zijn de stoppen echt doorgeslagen? Verrassende wendingen zorgen ervoor dat je steeds bij de les blijft.

Waardering: 5 Sterren.

Thrillerboek.nl
‘De wijze waarop Paul de wereld om hem heen manipuleert ontstijgt het clichématige beeld van de tbs’er.’ Trouw

‘Heyink laat zien dat hij een uitstekend waarnemer is.’ Dagblad van het Noorden
Paul zit al drie jaar in een tbs-kliniek wegens moord op de vriendin van zijn broer. Hij heeft destijds aangestuurd op tbs om een langere gevangenisstraf te ontlopen. Paul is slim genoeg om zijn therapeuten de indruk te geven dat hij met succes meewerkt aan de behandeling. Maar Paul heeft plannen voor het proefverlof. Deze thriller geeft een geloofwaardig beeld van het leven in een tbs-kliniek. Het verhaal laat zien hoe moeilijk het is om te onderscheiden of een client meewerkt of een geheime agenda heeft. Ook is er veel aandacht voor de achtergrond van Paul, met name de problematische relatie met zijn tweelingbroer die de oorzaak is van de moord. Een bijzonder intrigerend en tegelijkertijd beklemmend verhaal. Kleine druk.

(NBD|Biblion recensie, Marian Verstappen-Naus)
Vrij Nederland
Home